Van Geit BVBA sport25_logo sport25_logoIndex
Inloggen profiel leden pm prono hosting garage
regels registreer stats groepen zoeken
Het is 08 sep 2010, 09:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ DST ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 55  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:

Kernspeler

Met grote verbazing heeft de voorzitter en de raad van bestuur van K.Lierse S.K. gisteren op het stadhuis te Lier kennis genomen van het door Burgemeester Vanderpoorten aan de club medegedeelde standpunt i.v.m. hun voorstel aan de Gemeenteraad van 29/11 e.k. om het onroerend patrimonium niet aan te kopen.
Na maandelange besprekingen werd immers in gezamelijk overleg in de loop van de maand oktober 2004 een dossier samengesteld en ingediend met het oog op de goedkeuring van de overname op de Gemeenteraad van 29/10/2004.
Op die datum werd met een meerderheid van de stemmen, en na positief advies van de begrotingscommissie van de Stad Lier waarbij uitdrukkelijk werd gesteld dat de mogelijke overname de begroting van de Stad NIET in het gedrang zou brengen, de begrotingswijziging goedgekeurd, hetgeen de Stad zou toelaten om nog tijdens het lopende kalenderjaar tegen 5,4 miljoen euro aan te kopen.

De effictieve stemming van het volledige dossier werd verdaagd naar 29/11/2004, vermits enerzijds er nog een schattingsverslag van de Ontvanger van de Registratie diende te worden bijgevoegd, en anderzijds de reeds door een IDAC-accountant neergelegde jaarrekening door een bedrijfsrevisor diende te worden nagekeken en geauditeerd.

Welnu, inmiddels werd aan beide voorwaarden voldaan:
- de Ontvanger van de registratie heeft het over te nemen patrimonium geschat op 6,6 miljoen euro, d.w.z 1,2 miljoen euro BOVEN de genegociëerde overnameprijs van 5,4 miljoen euro.
- Een onhafhankelijk bedrijfsrevisorenkantoor heeft de jaarrekening geauditeerd, en waarbij op enkele details na GEEN afwijkingen werden vastgesteld t.a.v. de reeds eerder neergelegde jaarrekening. Ook een tweede audit op initiatief van de Stad zelf door Ernst & Young bracht geen abnormaliteiten aan het licht.

Niettegenstaande aldus een volledig en sluitend dossier voorligt, heeft de club gisteren vanwege de Burgemeester moeten vernemen dat n.a.v. een inspectiebezoek vanwege de dienst voetbalcel binnen het Ministerie van Binnenlandse zaken zou blijken dat er voor 2,5 miljoen euro veiligheidskosten zouden dienen te worden gemaakt.

De voorzitter en de Raad van Betuur wenst uitdrukkelijk te stellen dat zij tot op heden over geen enkel document of stuk beschikt, noch vanwege de Stad noch vanwege de dienst voetbalcel, waarin ook maar enigzins wordt gewag gemaakt van dit cijfer, laat staan van de samenstelling ervan. Integendeel, werd tijdens de laatste inspectie uitdrukkelijk bevestigd dat reeds aan een heel aantal opmerkingen werd tegemoetgekomen door de club, terwijl op andere punten door Minister van Binnenlandse Zaken zelfs afwijkingen werden toegestaan voor onbepaalde duur.

De staat en de toestand van het onroerend patrimonium van de club was en is trouwens de Stad Lier perfect gekend, vermits zij zelf steeds via haar eigen brandweer-en politiediensten permanent van de situatie op de hoogte wordt gehouden, terwijl door de Dienst Voebalcel van alle opgemaakte en aan de club verzonden verslagen op dezelfde datum een afschrift aan de Stad wordt toegestuurd.

De voorzitter en de Raad van Bestuur betreurt dan ook ten zeerste dat dit ultieme argument en volstrekt ongemotiveerd cijfer wordt aangewend, en dit zelfs zonder kans op verdediging en tegenspraak door de club. ]p] K.Lierse S.K. hoopt dat op 29/11/2004 de individuele Gemeenteraadsleden n.a.v. de hoofdelijke stemming hun verantwoordelijkheid zullen nemen en de besproken en aangegane engagementen en beloften zullen honereren.

Om verdere toelichting te geven zal K.Lierse S.K. een persconferentie organiseren op maandag 22/11/2004 te 10.30 uur in het stadion.

En dat is dus de oorzaak van niet aankoop, of met andere woorden door de politiek gewoon genekt, er was een politiekster gisteren die ook eens naar het voetbal ging en die dacht de show te stelen, maar helaas gaf ik een gevat antwoord terug met een kantine vol applaus.
Politiek, jongens jongens toch.... :crazy:

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 20 nov 2004, 23:09 

Berichttitel:

Belofte

...
Ik hoop dat het in orde komt.

Het is hier al gepost: je kan 'n stadsbestuur niet verplichten om er geld in te steken, maar het is wraakroepend als al de rest het wél krijgt, en jouw club niet.

Ik hoop dat dit geen re-run van het Waaslandia-verhaal wordt... Onze naam is intussen uit alle officiële klassementen geschrapt. Wij waren ook eigenaar van het stadion, en krijgen amper gemeentelijke steun. Het is gewoon een harde realiteit dat je zuiver op sponsoringsgelden niet kan concurreren tegen clubs die bovenop die sponsoringsgelden nog eens flink wat poen vd stad / gemeente krijgen. Om dat verschil te compenseren zou je als club een paar extra (grote dan nog!) sponsors moeten vinden. Maar waarom zou je dat als club kunnen, als alle andere clubs daar niét in slagen???

Je blijft gewoon altijd 'n oneerlijke strijd voeren. Dan is zelfs zakken naar 3e geen oplossing. Daar kom je wéér terecht in 'n reeks waar 90% vd clubs het mét stadssteun doen, en jij zonder. En je inkomsten zijn navenant de reeks; de sponsorgelden worden (naar beneden) aangepast. Dus dan kan je weer gaan zakken, enz...

Nee, als je in het voetbal wil overleven, moet je kunnen rekenen op 'n mecenas... Weze het 'n heel rijke typ of de stad...

Profiel BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 00:08 

Berichttitel:

Kernspeler

Kan er mij iemand uitleggen hoe lierse aan al die schulden geraakt is?

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 00:25 

Berichttitel:

Beheerder

Peter schreef:
En dat is dus de oorzaak van niet aankoop, of met andere woorden door de politiek gewoon genekt, er was een politiekster gisteren die ook eens naar het voetbal ging en die dacht de show te stelen, maar helaas gaf ik een gevat antwoord terug met een kantine vol applaus.
Politiek, jongens jongens toch.... :crazy:
Je bent wel niet te beroerd om te onderstrepen hoe goed en fantastisch je wel niet bent :plat:

't Was weer te denken, 't is weer een ander zijn schuld. Is er eigelijk ooit een situatie waarin jij jezelf of je club eens even in vraag stelt ?

Profiel BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 00:32 

Berichttitel:

Kernspeler

fluppe schreef:
Je bent wel niet te beroerd om te onderstrepen hoe goed en fantastisch je wel niet bent :plat:

't Was weer te denken, 't is weer een ander zijn schuld. Is er eigelijk ooit een situatie waarin jij jezelf of je club eens even in vraag stelt ?

Ik weet niet wat ik met die hele zaak te maken heb, maar we kennen je al langer dan vandaag, ik vertel gewoon feiten en gebeurtenissen, en als u zich daar niet goed bij voelt of andere neveneffecten ermee voelt, dan is dat jou zaak, maar je moet dat dan niet elke keer onderstrepen, ik word daar echt moe van, maar ik zal je plezieren en zal in het vervolg gewoon alles alleen vertellen waar ik het moet vertellen zodat u er geen last meer van zal hebben.
Dit wordt dan de laatste nevenactiviteit van me, het komt van één der stemmers die zouden gaan stemmen op 29/11, maar als je goed kan lezen....

Ik onderstreep alleen de gebeurtenissen, zoals het volgende:
Ik zet even op een rijtje waarom wij nu tegen de aankoop stemmen :
1/het is niet de kerntaak van de stad om schulden van een voetbalclub te betalen of kwijt te schelden met gelden van de belastingbetaler
2/de schuldenlast van Lierse is zo hoog dat zelfs de aankoop van het stadion hen niet uit de nood zou helpen, zelfs met alle mogelijke scenario's gaat Lierse nog failliet!
3/de cijfers vermeld in de verschillende rapporten lopen slechts tot 30/3/2004, de huidig opgelopen schuld is nog veel hoger dan die vermeld in de rapporten, ook het rapport Ernst en Young gaat slechts tot 30/3/2004.We zijn 30/11/2004!Nog steeds zijn de spelers niet betaald.
4) de schuldenmassa is nooit eerlijk weergegeven waardoor wij als gemeenteraad het gevoel hebben bedrogen te worden
5)de aankoopsom zou onmiddellijk in beslag genomen worden bij de notaris, er zou gewoon geen saldo meer over zijn om de lopende schulden te betalen laat staan spelers te betalen
6)het veiligheidsdossier is veel te duur en niet in te schatten
7)de bestuurders hebben rare dingen gedaan met de aandelen van N.V. sportstadion, ze zijn verdwenen, ze kunnen slechts 40 pr bewijzen. Wie is de andere eigenaar, aan wie betaalt de stad dan de gronden?Waarom dit gegeven, fraude? Eigenbelang?
8)Ze hebben jarenlang geprutst met de rekening courant.
9)Lyra zegt neen tegen spelen in het stadion.
8)het dossier is gemanipuleerd en niet eerlijk weergegeven, de lijken vallen nu met hopen uit de kast.
DOCH VOORAL:
de stad Lier heeft geen geld om dit bedrag te geven en de belastingen zullen wel degelijk in de hoogte gaan of althans zullen projecten geschrapt worden.Iedereen die de begroting kent weet dit, anders beweren is louter zieltjes winnen en politiek trachten gewin te maken.

fase:
Strategus is niet objectief geweest ze hebben verkeerde besparingen weergegeven, onrealistisch en onjuist.Ze hebben zich gebaseerd op onjuiste cijfers en kunnen niet anders dan dit vastgesteld hebben.Zij hebben hun toekomstbeeld laten vertrekken van dezelfde cijfers!!!Waardoor het beeld nog vertekender wordt.
Ze hebben gelogen over hun contacten met het OCMW ze zijn er zelfs nooit geweest!!!!!
Ze hebben heel slecht werk geleverd en dachten enkel aan verdienen in eigen zak via verboden vennootschappen en gefoefel met aanverwante bestuurders en projecten.

Zoals u en ik duidelijk kan zien, heeft Lierse zelf de schulden gemaakt en heeft het het plan in slechte handen gegeven om de stad het stadion te laten kopen.

Beter had geweest om het stadion (gronden) door de stad te laten aankopen, en stelselmatig het stadion te vernieuwen indertijd.... :wink:

Jou ploeg is al verdwenen, en mijn ploeg misschien binnenkort, en de grootste oorzaak loopt te Anderlecht rond, hoe je het ook wil draaien of keren, als jonge man zal jij nog niet die inzage en weet hiervan hebben.

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 01:06 

Berichttitel:

Beheerder

Kijk, Peter, ik wens jou niet het verdwijnen van jouw club toe (dat wens ik niemand toe, al heb ik alleen géén spijt voor diegenen die 3 jaar geleden op RWDM - Lierse 90 minuten met 3deklassongs kwamen aandraven...), dat wens ik eigelijk niemand écht toe, maar ik vind gewoon dat je zelf inziet dat er bij Lierse toch serieus in de fout gegaan wordt. Als ik de stad Lier was zou ik ook "neen" zeggen. Je moet er een beetje logisch bij nadenken en begrijpen dat niet alles rond jouw club draait. Als je je club wil redden denk ik niet dat jullie op die manier moeten voortdoen, maar zelf het heft in handen moeten nemen (cfr. KVM). Want zo loopt het nooit goed af voor jullie. En als ik van jullie was, zou ik hopen op 3de. Wij hebben zelfs dat niet meer gekregen !

Profiel BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 01:11 

Berichttitel:

Kernspeler

fluppe schreef:
Kijk, Peter, ik wens jou niet het verdwijnen van jouw club toe (dat wens ik niemand toe, al heb ik alleen géén spijt voor diegenen die 3 jaar geleden op RWDM - Lierse 90 minuten met 3deklassongs kwamen aandraven...), dat wens ik eigelijk niemand écht toe, maar ik vind gewoon dat je zelf inziet dat er bij Lierse toch serieus in de fout gegaan wordt. Als ik de stad Lier was zou ik ook "neen" zeggen. Je moet er een beetje logisch bij nadenken en begrijpen dat niet alles rond jouw club draait.

Kijk, dat veralgemenen is nog zoiets dat me blijft storen, die 100 snotneuzen die zo jong als jou zijn, die krijgen wij cash betaald door RWDM en of KV Mechelen, maar gelukkig zijn er ook slimmere bij die niet veralgemenen en dus ook geen verwijzing doen.

Ga je je ook telkemale druk maken op een zondag als de tegenstrever zingt ''sing when your winning'', daar komt verbetering in met de jaren.
Als ik dit alles moest meemaken tien vijftien jaar geleden, dan was ik kapot, nu relativeer ik, maar het enige waar ik nog last van heb is dat bevoordeelde ploegen (de sups ervan in dat geval), het wat komen uitleggen terwijl ze zelf.....u weet wel wat ik bedoel. :wink:

http://users.pandora.be/kvmvooruit/xtra/ebay.jpg
relativeer en geniet..... :wink:

De planners : http://www.strategus.be en er staat NV bij, kan iemand eens opzoeken of dat effectief wel zo is, heb daar men twijfels bij.....

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 01:35 

Berichttitel:

Beheerder

Peter schreef:
Kijk, dat veralgemenen is nog zoiets dat me blijft storen, die 100 snotneuzen die zo jong als jou zijn, die krijgen wij cash betaald door RWDM en of KV Mechelen, maar gelukkig zijn er ook slimmere bij die niet veralgemenen en dus ook geen verwijzing doen.

Ga je je ook telkemale druk maken op een zondag als de tegenstrever zingt ''sing when your winning'', daar komt verbetering in met de jaren.
Als ik dit alles moest meemaken tien vijftien jaar geleden, dan was ik kapot, nu relativeer ik, maar het enige waar ik nog last van heb is dat bevoordeelde ploegen (de sups ervan in dat geval), het wat komen uitleggen terwijl ze zelf.....u weet wel wat ik bedoel. :wink:

http://users.pandora.be/kvmvooruit/xtra/ebay.jpg
relativeer en geniet..... :wink:

De planners : http://www.strategus.be en er staat NV bij, kan iemand eens opzoeken of dat effectief wel zo is, heb daar men twijfels bij.....

Ik spreek gewoon over die personen, niet over de Liersefan in't algemeen. Ik wens in sé niemand een failissement toe, jou niet, niemand toe. Alleen kan ik geen medelijden hebben met die mensen, sorry.

Sing when you're winning is wel iets helemaal anders dan wat er toen gezongen werd. Of je het gelooft of niet, dat deed pijn...

Ohyeah, we zijn bevoordeeld, ik hoor het al. Zucht. Lierse gaat niet kapot dankzij de stad, maar dankzij wat er allemaal afgeknoeid is geweest !

Profiel BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 01:48 

Berichttitel:

Kernspeler

Wat ik dacht komt ook uit, je leest alles weer verkeerd. :?
Dat die liedjes gezongen worden is niet bedoeld op indertijd...
En eveneens dat allerlaatste sloeg niet op RWDM.
Ah ja....

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 02:17 

Berichttitel:

Beheerder

Peter schreef:
Wat ik dacht komt ook uit, je leest alles weer verkeerd. :?
Dat die liedjes gezongen worden is niet bedoeld op indertijd...
En eveneens dat allerlaatste sloeg niet op RWDM.
Ah ja....

Het eerste heeft er echter alles mee te maken.

En het laatste bedoel je wel op oa Brussels, dat voel ik zo :d

Profiel BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 02:21 

Berichttitel:

Kernspeler

fluppe schreef:

Het eerste heeft er echter alles mee te maken.

En het laatste bedoel je wel op oa Brussels, dat voel ik zo :d

Het eerste werd toen niet gezongen, en daar doelde ik ook niet op, ik doel op zondag bv.
En het laatste zweer ik op men kinderen dat ik geen verwijzing deed naar je ploeg, trouwens, die bestaat niet meer die stamnummer, dus vind ik het jammer dat je dat zou denken, want dan bestonden ze nog hé Flup!!! :wink:

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 02:26 

Berichttitel:

Kernspeler

Voor mij is alles zo klaar als een klontje nu.
Gaston Vets kan met de vinger gewezen worden omdat hij in 99 de planning maakte met Herman Van Holsbeek betreft de vernieuwing van het stadion, kostprijs was 10.500.000€ en daar werd in de loop van de jaren meteen zoveel van betaald door de transfers dat er nog 4.100.000€ overschiet met de doorgeeflening en alles in van de stad (betreft alleen puur het stadion).
Dus we mogen nog van geluk spreken dat het bestuur indertijd niet roekeloos spelers aankocht om de top te blijven spelen, al is in 2001-2002 toch iets of wat mislopen door vijf spelers tonnen geld te geven waar De Wilde, Thompson, Nikolovski en nog twee voormalige spelers bij hoorden.
Dat Put dan in VM gisteren zegt dat hij graag Thompson en Nikolovski wil houden, wil iemand die eens duidelijk maken dat die bij Tottenham dit niet eens zullen verdienen.
Buiten dit heeft Vets ook voor de aandelen van het stadion zitten werken en heeft nu 93% in zijn handen (niet 94 en geen 60 en eveneens geen 40%).
Hij heeft het gisteren volledig zitten uitleggen, nu weten we ook waarom elk bestuurslid 730.000 Bfr betaalde met negen man, waardoor er een zeven miljoen Bfr is betaald voor de bijkomende gemaakte aandelen.
Het zou dus in bezit zijn van 324 van de 362 (of 358 na rekenen, want hij vertelde het allemaal uit het hoofd gisteren) aandelen.
Ook is te snappen waarom er zo gevit wordt op de politiek, was het niet in 99 dat MVDP een agrement tekende om er MEE voor te zorgen dat Lierse niet verzuipt.
Haar standaard email is om te lachen, haar vader moest weten wat ze allemaal bekokstoofde achters vader rug, hij draaide zich in het graf om.
Zij heeft ervoor zitten zorgen voor een velletje papier dat niet eens officieel is om zogenaamde kosten aan stadion dat van 1.000.000€ tot 2.500.000€ en plots alleen het grootste bedrag nog ten gelde is.
Notabene is die commandant dezelfde die al jaren in het tussenseizoen steeds de veiligheid op 10 zet en het doorgeeft aan de voetbalbond met goedkeuring.
Komt daar bij dat men moet weten dat het stadion een tien jaren garantie heeft en dus totaal niet voor de kosten kan instaan en de bouwfirma hiervoor de kosten mag voor doen.
Eveneens was het ook zo dat Lierse tot 2010 zowel als zogenaamde eigenaar en huurder instond voor de kosten, veiligheid, personeel en alle andere faciliteiten van het stadion en dus het stad hier totaal geen kost aan heeft.
Tersage en Grootaers van CD&V waren akkoord voor overname maar Marleen heeft een vuil spelletje zitten spelen en heeft achter beide hun rug ervoor zitten zorgen dat alles ten gronde werd gezet.
Ze trok er nog een andere partij bij zodat de stemming al verkocht lijkt!!!!
De feit dat zogenaamd liefst 5.500.000€ opzij ligt in de stad en toevallig een overeenkomst heeft van bedrag met de overname is puur toeval.
DIKKE BULSHIT want het stad heeft liefst om en bij de 15.000.000€ opzij liggen, en daar is zelfs de athletiekpiste en het zwembad al van afgetrokken zo verteld men.(blijkbaar weten het er nog want het staat hier al ergens zo te zien).
Zowel Lierse al stad Lier heeft lekken dat het niet mooi meer is, gewone mensen komen zoveel te weten via via....
Herman en Gaston hebben het iets te groot gezien in het stadion, en de stad komt zijn verplichtingen niet na, het is één politieke klucht geworden, en dat zal men geweten hebben in 2006!!!!
Lierse zoekt tegen volgende maand (einde) een 1.000.000€ en tegen februari nog een keer dit bedrag, de andere 700.000€ zou door bestuur en krefima kunnen gelegd worden.
Als Kone naar (geruchten) Milan zou gaan voor 10.000.000€ is Lierse meteen met dat eerste gered, de tweede zou moeten komen door de sponsors die iets meer dan 1.000.000€ in het krijt staan.
Hoe komt het nou dat sponsors zo laat betalen, we kregen een hele deftige uitleg hiervoor, het zijn voornamelijk ook de tijden die het zo willen.
Er wordt elke dag wel tientallen maal gebeld voor dit gegeven in orde te krijgen, met alle risico's van dien.
Melden we nog dat van een bepaald land er drie bankdirecteurs waren die in de buurt overnachten (niet in de caravan die daar toevallig staat!!), en niet over een fusie, of over spelers of wat kwamen praten, maar gewoonweg over het stadion om over te nemen, al zie ik het nut er niet echt van in.
Er zijn in die totaal kost van (buiten die van stadion 4.100.000€ die op 13 jr nog loopt) nog 2.700.000€ tekort, mits dit seizoen toch overleeft kan worden zou er met twee jaar zonder die zware contracten van slechts vier spelers (1.000.000€ per seizoen) minder uitgaven zijn, en is dit bedrag dat men nu tekort komt later winst, het probleem blijft dus gewoon om dit bedrag in de loop van het seizoen te vinden.
Hier blijft alles niet bij, want op zen Mechels feest vieren (door de samba te dansen donderdag avond op de Mechelsesteenweg met name Lyra TSV karakter II), vergeten ze hierbij dat puntje 36 op het stadhuis gaat over een lening van 3.000.000€ !!!!!!!
Deze toekomstige VIERDEklasser snapt niet dat hier ook een njet gaat volgen, en snapt eveneens niet dat als grote broer in het graf vliegt, dat ze eveneens hun eigen graf met hun politieke perikelen mee heeft gegraven.
Want waar gaat Lyra binnen twee jaar in hemelsnaam voetbal spelen?
Het zal niet moeten aankloppen bij Boechoutse VV of andere buurtploegen, want ze zullen overal een njet krijgen, de tweede opslorping kan dan een feit worden nadat stamnummer 52 al in nr 30 vloog in 1972 zou dit zich wel eens kunnen herhalen en is van stamnummer 7776 eveneens geen spoor meer te bekennen.
De vergelijkenis met KV Mechelen gaat totaal niet op, ook dat is vooral verteld, en gelijk hebben ze, het zit hem in de prijs vooral.
Ook verandering van naam van het stadion was een veeleisende uitspraak, dit zou net als bij KV wel eens een grote sponsor kunnen zijn.
Slechts één iemand durfde te beweren dat het MVDP haar bedoeling niet is om Lierse te kelderen, maar wat moet men dan van hierboven allemaal denken, in goede tijden staan ze allemaal op de foto zodat je amper nog een speler ziet staan, en in slechte tijden denkt iedereen aan zijn eigen carrière/portemenee en dergelijk....
Zonder nalezen en overlezen afgegeven.

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 25 nov 2004, 16:26 

Berichttitel:

Kernspeler

Met twee maten meten

(tijd) - De gemeenteraad van de stad Lier beslist vanavond of hij het stadion van voetbalclub Lierse SK aankoopt of niet. Gezien het negatief advies van het schepencollege lijkt het weinig waarschijnlijk dat het zover komt. In Vlaanderen zijn de kosten van het stadion voor de clubs een molensteen rond de nek. Aan de overzijde van de taalgrens reikt de politiek de voetbalclubs wel een helpende hand toe. 'Waarom denkt u dat er zoveel Waalse clubs bovenaan de rangschikking staan?', zegt Jos Vaessen, de voorzitter van de Limburgse eersteklasser Racing Genk. Hij is het beu dat er met twee maten gemeten wordt.

Het bestuur van voetbalclub Lierse SK besliste in 1999 om het stadion grondig te moderniseren. De club was het jaar voordien Belgisch landskampioen geworden, kwalificeerde zich voor de Champions League, maar moest haar thuiswedstrijden voor Europa's meest prestigieuze voetbalcompetitie afwerken in het Gentse Ottenstadion. Het toenmalige Lisp voldeed niet aan de eisen van de Europese voetbalfederatie UEFA.

De club verkeerde in een euforie door recente sportieve successen en dacht zo'n investering aan te kunnen. Lierse SK ging een zware lening aan, maar die afbetaling hangt vijf jaar later als een molensteen om de nek. Het ziet er zelfs naar uit dat de club definitief zal verdrinken als het gemeentebestuur geen andere mening is toegedaan dan het schepencollege van de stad.

Herman Van Holsbeeck, de huidige manager van eersteklasser Anderlecht, was op het moment dat het Lierse bestuur besliste te gaan bouwen aangetrokken als commercieel manager. Ondertussen is hij bij Anderlecht Michel Verschueren komen vervangen als manager, maar Van Holsbeeck kent het dossier van Lierse beter dan de gemiddelde buitenstaander.

'De oorzaak van alle problemen bij Lierse is het ineenstuiken van de transfermarkt', oordeelt Van Holsbeeck. 'Lierse had een goede jeugdwerking en kon, indien nodig, ieder jaar wel een of andere talentvolle speler verkopen. Vroeger werden die inkomsten van transfers ook meegerekend in de begroting van voetbalclubs. Een exploitatietekort van enkele tientallen miljoenen oude Belgische franken was geen obstakel.'

'Lierse heeft Jurgen Cavens kunnen verkopen voor 75 miljoen frank. En voor Hans Somers en Filip Daems kreeg de club ook respectievelijk 60 en 50 miljoen frank, nu zo'n 1,5 en 1,25 miljoen euro. Maar de tijd dat voor zo'n spelers dergelijke bedragen worden neergeteld, is voorbij. Voor Stein Huysegems, toch een speler die zeker zo getalenteerd is als die drie, ving Lierse nog de helft van de transferprijs van Cavens.'

Lierse stak zichzelf dus in de schulden, maar moest een half decennium later vaststellen dat een van de voornaamste inkomsten van de club was weggevallen. Een investering als de bouw van een voetbalstadion werd niet langer draaglijk.

Genk

De Kempense ploeg is daarmee geen uitzondering. Om mee te kunnen draaien op de steeds meer concurrerende Europese voetbalscene, kunnen de clubs dergelijke kosten meer dan missen. Ook Jos Vaessen, de voorzitter van Racing Genk, weet wat het is om de kosten van de bouw van een voetbalstadion te moeten incalculeren in het budget van een voetbalclub. Genk verbouwde het oude Waterschei-stadion tot een geheel nieuwe voetbaltempel.

'Om het stadion te verbouwen, zijn we een lening aangegaan van een kleine 8 miljoen euro', vertelt Vaessen. 'De rest hebben we zelf bekostigd, maar de afbetaling van de lening is een hele zware belasting op het budget van de club. Het is voor mij zelfs de voornaamste reden waarom Racing Genk het momenteel moeilijk heeft om te concurreren met Anderlecht en Club Brugge, de twee topclubs in België.'

Genk heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de kosten die het stadion met zich brengt. De Limburgse club wil naar de stad Genk stappen om er overheidscenten los te weken.

'Racing Genk betaalt jaarlijks 2,2 miljoen euro aan kapitaalaflossing en intresten, 600.000 euro aan onderhoudskosten en 230.000 euro aan energie en brandverzekering. Bovendien zijn de gronden nog steeds eigendom van de stad en betaalt de club jaarlijks 30.000 euro erfpacht', somt Vaessen op. 'Ons stadion kost ons zo'n 3,2 miljoen euro per jaar. Bij Club Brugge bijvoorbeeld is de stad eigenaar van het stadion. Club betaalt 635.000 euro per jaar voor zijn stadion. Het mag dan ook niet verbazen dat we het moeilijk hebben om de kloof met hen te dichten.'

Vaessen vindt dan ook dat het tijd wordt dat de stad kleur bekent en bijdraagt in de kosten van de club. De Genkse voorzitter kan weinig begrip opbrengen voor de beslissing van het Lierse schepencollege om het stadion niet aan te kopen. 'Als burgemeester Vanderpoorten van Lier niet inziet dat de voetbalsport een belangrijke rol speelt in de maatschappij, dan hoop ik dat de kiezer in Lier daaruit zijn conclusies trekt', reageert Vaessen scherp.

'Minister van Sport Bert Anciaux heeft het budget van sport omhooggetrokken met 2,7 miljoen euro. Voor alle federaties samen. Dat is toch niets? Het budget van cultuur is in ons land nog altijd tien keer zo groot als dat voor sport, terwijl toch veel meer mensen met sport bezig zijn dan met cultuur. Racing Genk ontvangt jaarlijks 350.000 mensen, maar toch zijn er geen middelen om ons een handje toe te steken. Als ik deze club geen geld toesteek, dan zijn we binnen vijf jaar failliet.'

Vaessen kijkt jaloers toe hoe de Waalse clubs overheidsgeld krijgen toegestopt. 'In Wallonië durven de politici hun waardering uitspreken voor sport. Daar worden alle stadions betaald door de overheid. In Bergen bouwden ze een tribune van 20 miljoen euro. 60 procent ervan werd betaald door het Waals Gewest. De stad Bergen betaalde de overige 40 procent. Luik, Moeskroen, Charleroi: overal bouwden ze nieuwe stadions met overheidsgeld. Het is ook niet voor niets dat er zoveel Waalse clubs de neus aan het venster steken in de Belgische eerste klasse. Ze hebben er veel meer budgettaire ruimte.'

'In Wallonië is de politiek tenminste betrokken. Elio Di Rupo neemt het Bergense voetbal onder zijn hoede, Jean-Caude Vancauwenberghe zorgt ervoor dat er in Charleroi niets misloopt. In Vlaanderen zie je de politici alleen maar naar het voetbal komen twee maanden voor de verkiezingen omdat ze hopen op die manier een paar duizend stemmen meer te halen.'

Buitenland

Ook in het buitenland is overheidssteun voor voetbalclubs veeleer regel dan uitzondering. De stad Madrid betaalde in 2001 zelfs 500 miljoen euro voor de aankoop van het trainingscomplex van Real Madrid, 'Ciudad Deportivo'. De Europese Commissie stelde een onderzoek in omdat de reële waarde van de gronden een stuk lager ligt en het dus zou gaan om verdoken staatssteun.

In Nederland kregen clubs als AZ Alkmaar ook een hand toegereikt van de stedelijke overheid. Ook voor Alkmaar loopt trouwens een Europees onderzoek over staatssteun op grond van de manier waarop 'AZ Vastgoed' de gronden verwierf. Het maakt het voor clubs als Genk en Lierse lastig om te dragen. Vooral omdat Anderlecht en Club Brugge, de twee topclubs van het land, niet met die problemen worstelen. Anderlecht bouwde zijn stadion in voor het voetbal gunstiger tijden. En de stad Brugge betaalde de bouw van het stadion van Club en Cercle Brugge.

'Ons stadion is nu een van de grote winstpunten van Anderlecht', bekent Van Holsbeeck. 'Het stadion is afbetaald en uit de 39 loges en 1.600 business seats haalt de club grote inkomsten. In totaal brengt ons stadion ongeveer een kwart van het budget aan, zo'n 5 miljoen euro.' De cijfers zullen in Lier ongetwijfeld pijn doen. Zij proberen het stadion wanhopig te slijten voor iets meer dan wat Anderlecht jaarlijks puurt uit zijn infrastructuur. Of dat vanavond zal lukken, is zeer twijfelachtig.

@ de tijd 29/11/2004

En nu slaat hij deze keer wel eens nagels met koppen!!!!

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 17:37 

Berichttitel:

Wereldster

Hij slaat altijd nagels met koppen.... :D En wéderom heeft hij gelijk.

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 18:11 

Berichttitel:

Beheerder

Ik vind trouwens dat Jaan zijn post van 'n paar dagen geleden hier eens mag herhalen :D

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 19:08 

Berichttitel:

Wereldster

fluppe schreef:
Ik vind trouwens dat Jaan zijn post van 'n paar dagen geleden hier eens mag herhalen :D

En over wat ging Jaan zijn post dan wel? Nu maak je mij nieuwsgierig, fluppe.... :D

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 19:39 

Berichttitel:

Beheerder

Der Jaan schreef:
Ik heb niks te zeggen, maar ik wou ook eens schuin komen schrijven in een topic op voetbal omdat dat zó cool is.

:D

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 19:43 

Berichttitel:

Miniem

*MOD: WRR :green:

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 19:45 

Berichttitel:

Junior

Ach, spijkers met koppen ...
`t Is nu toevallig net het eerste jaar dat Charleroi en La Louviere `ns vooraan staan. De vorige seizoenen, stonden die clubs steevast in de tweede kolom.
`k Weet het wel, in Wallonie krijgen ze meer steun, maar als je dan per se de vergelijking wil maken, moet je wel beginnen bij het begin: tel `ns `t aantal Waalse clubs in eerste en tweede en tel `ns `t aantal Vlaamse. Daar begint het al ...
Vaessen moet trouwens niet komen zagen over dat stadion. Als je iets wil bouwen, moet je je rekening van op voorhand maken en niet achteraf komen mekkeren als je moeite hebt om het af te betalen. Als Lierse trouwens failliet moest gaan (wat ik hen niet toewens, maar `t is nu wel een mogelijkheid ...) en er komt weer discussie over de punten en Genk kan er op een manier voordeel uit halen als Lierse verdwijnt ... ge zult Jos uit Genk niet meer horen piepen voor de Lierse. Hij moet dan ook zo de hypocriet niet komen uithangen en ondertussen even snel pleiten voor zijn eigen Genkse zaak.
Je kan nu van die gemeenteraad zeggen wat je wil, maar welke garantie hebben ze dat de problemen bij Lierse opgelost zijn met de aankoop van dat stadion? Ze hadden vorig jaar in mei of juni zogezegd al alles opgelost, maar `t is nu weer prijs. Ge moet weten dat de schulden die daadwerkelijk de pers halen, slechts het begin van de miserie is. Daaronder zit altijd nog een hele beerput, waar, eenmaal je hem `ns opendoet, geen einde aan komt ...
Neen, de oorzaak van de problemen van Lierse zit niet in de gemeenteraad, in `t bestuur van La Louviere, Charleroi ... de Waalse regering. De oorzaak van de problemen zijn de mensen die in het verleden bij Lierse meer uitgegeven hebben dan wat ze zich konden permitteren, wie dat nu ook mog wezen ...

Hattrick:
F.C. Eendracht Ajuinenland (80946)
Jan Ceulemans Stadium - Oost-Vlaanderen
Reeks VI.436

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 19:55 

Berichttitel:

Junior

Shadowke schreef:
*MOD WRR :green:

:hmm: :crazy:

*MOD WRR

Hattrick:
F.C. Eendracht Ajuinenland (80946)
Jan Ceulemans Stadium - Oost-Vlaanderen
Reeks VI.436

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 20:00 

Berichttitel:

Wereldster

er was een pak volk daar aan het stadhuis in Lier! Je zal maar politieker zijn

Er wordt heden ten dage meer geld besteed aan borstvergrotingen en Viagra dan aan opzoekingen naar Alzheimer. Dit betekent dat er tegen 2040 veel ouderen zullen zijn met prachtige borsten en reusachtige erecties maar die helemaal vergeten zijn wat ze er kunnen mee doen

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 20:49 

Berichttitel:

Kernspeler

Vastgoed schreef:
er was een pak volk daar aan het stadhuis in Lier! Je zal maar politieker zijn

Als ze opt einde van de maand hun pré krijgen zijn ze de rap vergeten ;)

Ik hoop echt dat er voor Lierse goed nieuws komt al vrees ik voor het ergste. Want ik weet hoe het voelt om je club te verliezen. Ik krijg nog steeds een krop in de keel als ik bv de beelden van de laatste thuiswedstrijd Lommel SK - KV Mechelen bekijk.

Kreeg net weer de kriebels van die mottige Gaston Peeters, ik heb hem trouwens nog ooit eens horen zeggen dat er nog niks verloren is. :hmm:

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:08 

Berichttitel:

Miniem

Iendracht02 schreef:

:hmm: :crazy:

*MOD WRR

*MOD WRR :green:

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:11 

Berichttitel:

Elite

hoe kan je nu leedvermaak hebben als er kans is dat x aantal mensen op straat komen te staan (n)

beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six.

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:13 

Berichttitel:

Beheerder

Hmm, sommige Liersesupporters hebben zich de voorbije jaren (ook tegen KVM, vandaar wss de frustratie van Shadowke) meer dan voldoende bezondigd aan leedvermaak.

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:25 

Berichttitel:

Elite

dan vind ik dat ook zeer laag van hen ;)

sixty six.

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:30 

Berichttitel:

Belofte

fluppe schreef:

Hela, dat was toen (volgens mij) wel bedoeld op 'n post van mij; begod m'n allereerste in cursief, en dan nog om duidelijk het onderscheid te maken tussen het gekopieerde gedeelte en m'n eigen gedeelte. MAar allez, als dat dan toch cool is, dan schrijf ik vanaf nu altijd cursief. :P

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:38 

Berichttitel:

Beheerder

WoVaCa schreef:

Hela, dat was toen (volgens mij) wel bedoeld op 'n post van mij; begod m'n allereerste in cursief, en dan nog om duidelijk het onderscheid te maken tussen het gekopieerde gedeelte en m'n eigen gedeelte. MAar allez, als dat dan toch cool is, dan schrijf ik vanaf nu altijd cursief. :P
Maar hij is hier van toepassing :D

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 21:39 

Berichttitel:

Miniem

Stemming is gebeurd:

4 waren voor aankoop
5 onthoudingen
20 tegen aankoop (n) :x :cry:

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 22:23 

Berichttitel:

Miniem

*MOD WRR

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 22:39 

Berichttitel:

Elite

Shadowke schreef:
*MOD WRR :lol:
(n) (n) (n)

sixty six.

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 22:40 

Berichttitel:

Forum Monument

jammer, zeer jammer...

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 22:45 

Berichttitel:

Gold Member

shadowke, gelieve je taal aan te passen!!!!

Profiel BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 22:55 

Berichttitel:

Wereldster

DE STAD LIER KOOPT HET LISP NIET
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De gemeenteraad van Lier koopt het stadion van Lierse SK niet. Daarmee volgt die het advies van het schepencollege.

Lierse heeft 4 tot 6 miljoen schulden. Het wil zijn stadion verkopen om uit de penarie te geraken, maar de stad koopt niet, zoals verwacht. Voor Lierse is dat een opdoffer. Bovendien heeft het tegen eind december ruim 1 miljoen euro nodig heeft voor een nieuwe licentie.

De beslissing is met een relatief grote meerderheid genomen. De raad vindt dat Lierse een slecht beleid voert en dat er zelfs na de aankoop van het stadion financiële problemen zouden blijven.

Bron: TeleteksT

:hmm: Gaan we weer we naar Lommelse toestanden?

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 23:33 

Berichttitel:

Kernspeler

Shadowke schreef:
*MOD WRR

gaat gij nog is tbelgisch voetbal hervormen, of nogwa voor een zielig ploegske supporteren da voort tweede jaar op rij al aanmoddert in derde klasse ;)

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 00:02 

Berichttitel:

Prof-Gold Member

Shadowke schreef:
:*MOD WRR

*MOD WRR

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 00:22 

Berichttitel:

Belofte

Shadowke schreef:
:*MOD WRR

*MOD WRR

Profiel BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 01:35 

Berichttitel:

Kernspeler

Shadowke schreef:
*MOD WRR

Suikerboer, ja sorry, maar de rest was al sympathiek opgebruikt zo te zien.
Het ploegje KV Mechelen dat zowel RWDM als Aalst al zat uit te lachen doet het opnieuw, maar vroeg indertijd wel medelijden zoals Dirk VDB op Lierseforum zo mooi schrijft !!!!!!
Ik zeg je nu dat Lommeltoestanden niet zullen komen en dat Lierse wel zich zal redden wat Kakkerland niet kon!!!! (y)
Liefst tien blz op dat forum over een ander zijn leed, indertijd voor eigen leed, dikke sukkelaars. :x

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 01:41 

Berichttitel:

Kernspeler

kom kom, omgekeerd ging het in den tijd van het wegvallen van mechelen er even vriendelijk aan toe, totaal aangepast maar ge moet nu nie het grote slachtoffer uithangen.

Als ik zie hoeveel volk er voor lierse demonstreert tegen het stadsbestuur vraag ik mij wel af waarom die gasten nu ne keer nooit denken wie nu feitelijk die schulden gemaakt heeft want in gans die zaak denk ik niet dat de stad lier in fout is...

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 05:20 

Berichttitel:

Wereldster

Er moet op korte termijn toch een 2,5 miljoen euro gevonden worden. Alweer een lening? Lierse krijgt het nu nog niet betaald. Volgens mij is de put te diep geworden en dat is enkel aan K. Lierse SK zelf te danken, niet aan de stad. Het beste voor iedereen zou zijn: boeken toe, fuseren met Lyra, de stad inschakelen, in derde opnieuw beginnen en op gezonde basis langzaam maar zeker terug opbouwen.

Profiel E-mail BerichtGeplaatst: 30 nov 2004, 09:39 

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 55  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ DST ]